Około 90% osób w Polsce jest w grupie ryzyka związanej z brakiem witaminy D

( ilość produktów: 8 )

Witamina D - Około 90% osób w Polsce jest w grupie ryzyka związanej z brakiem witaminy D

Witamina D wykazuje wiele korzyści dla organizmu człowieka i pełni wiele kluczowych funkcji, między innymi: pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia i fosforu oraz prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i układu odpornościowego. Ponadto pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi oraz zdrowych kości i zębów, a także uczestniczy w procesie podziału komórek.

Jej niedobory mogą mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. Długotrwałe niedobory witaminy D skutkują zaburzeniami gospodarki wapniowo-fosforowej , osteopenią, osteoporozą, krzywicą u dzieci, a także pośrednio mogą sprzyjać rozwojowi wielu chorób:  choroby wieńcowej, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, astmy, stwardnienia rozsianego, niewydolności serca, chorób autoimmunologicznych, nowotworów.

Witamina D przedostaje się do układu krążenia dwiema drogami – z przyjmowanym pożywieniem lub na drodze syntezy skórnej pod wpływem promieniowania słonecznego UV. Jeżeli mieszkasz w Polsce, to właśnie ze względu na geograficzne położenie, niedostateczna ilość światła słonecznego docierającego do skóry, będzie najważniejszą przyczyną niedoborów witaminy D.  Tylko nieznacznie ekspozycja skóry na słońce w okresie od wczesnej wiosny do późnego lata, może zapewnić syntezę witaminy D w skórze. W pozostałych miesiącach, konieczna jest jej suplementacja preparatami zawierającymi łatwo przyswajalną witaminę D, np.: D-Vitum Forte 2000 j.m.

Dodatkowo jeżeli stosujesz blokery promieni słonecznych w postaci kremów z filtrami UV i spędzasz mało czasu na świeżym powietrzu, a także nie dbasz o spożywanie odpowiedniej ilości pokarmów bogatych w witaminę D, to jesteś w grupie osób, którym grożą niedobory.

Źródła witaminy D w pożywieniu

W pokarmie witamina D może znajdować się pod dwiema postaciami:

  • witamina D2 (ergokalcyferol) - występująca w roślinach, drożdżach  i grzybach
  • witamina D3 (cholekalcyferol) – występująca w tłustych rybach morskich, jajach, serach.

 

Jak oznaczyć poziom witaminy D i kiedy rozpocząć suplementację?

Aby przekonać się czy przyjmowanie preparatów z witaminą D (np. D-Vitum Forte 2000 j.m.) jest konieczne, należy przeprowadzić badania diagnostyczne oznaczające poziom 25(OH)D we krwi. Można je wykonać odpłatnie bez skierowania od lekarza, w większości laboratoriów diagnostycznych, w Twoim mieści.

Jeżeli wynik stężenia 25(OH)D w surowicy będzie poniżej 20 ng/ml, zwłaszcza w okolicach 10 ng/ml, grozi to ciężkimi niedoborami i wymaga leczenia deficytu, aż do uzyskania optymalnego poziomu. Jeżeli wynik będzie się mieścił w przedziale 30-60 ng/ml to jest to optymalne zaopatrzenie w witaminę D i należy rozważyć ponowne badanie poziomu 25(OH)D we krwi po kilku miesiącach.

Zalecana dzienna dawka witaminy D

Według wytycznych suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej, rekomendowana dawka dla zdrowych osób dorosłych wynosi 800-2000 jednostek witaminy D (20-50 µg) dziennie. W szczególny sposób dotyczy to kobiet w ciąży, karmiących piersią oraz osób starszych, które są szczególnie narażone na niedobory.

    Nasz Sklep internetowy używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie ze Sklepu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji Polityce plików cookies.
    Zamknij
    pixel