Darmowa dostawa od 99,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jak i z czym jeść nasiona chia i jakie mają właściwości?

2021-11-16
Jak i z czym jeść nasiona chia i jakie mają właściwości?

Dbanie o swój organizm, z pomocą odpowiedniej diety, nie jest jedynie domeną współczesnego społeczeństwa. Już nasi starożytni przodkowie odkrywali dobroczynne właściwości określonych roślin, które leczyły i wspierały organizm. Wiele z nich przetrwało tysiące lat i towarzyszy nam do dziś. To najlepszy dowód na to, że mają one prawdziwą moc! Jednym z takich dobrodziejstw są nasiona chia. Skąd pochodzą? Jak można użyć ich w kuchni? W czym tkwi ich wyjątkowość? Jakie właściwości posiadają? Zapraszamy do lektury!

Pochodzenie nasion chia

Nasiona chia już ponad pięć tysięcy lat temu były używane przez Azteków i Majów. To oni odkryli, jakie dobroczynne właściwości zdrowotne i żywieniowe posiada ten produkt. Naturalnie rosnącą roślinę można spotkać obecnie w Ameryce Południowej - na terenie Meksyku, Gwatemali i Kolumbii. Małe, czarne nasiona szałwi hiszpańskiej (bo taka jest właśnie nazwa rośliny) przebyły długą drogę między innymi do Europy i od dłuższego czasu święcą triumfy w wielu kuchniach. Ten fakt zdecydowanie nie dziwi, ponieważ tytułowy składnik określany jest jako superfood - produkt posiadający ogromne dawki witamin i składników odżywczych. Samo słowo chia przez Majów było określeniem siły. Zaraz poznamy właściwości Salvia hispanica L. dzięki czemu zrozumiemy, że już starożytni mieszkańcy Ameryki Południowej w pełni znali dobroczynną moc nasion!

Nasiona chia - właściwości

W czym tkwi prawdziwa magia szałwii hiszpańskiej? Oto jakie bogactwo kryją w sobie nasiona chia! Właściwości rośliny to spora dawka zdrowia! Są one bogate w kwasy tłuszczowe (w tym omega-3), białka, błonnik, przeciwutleniacze i minerały. Wszystko to znajduje później swoje odzwierciedlenie w poprawie kondycji naszej skóry, układu trawiennego, a nawet serca. Jak dokładnie to działa?

Kwasy tłuszczowe

Kwasy omega-3 w nasionach chia mają większe stężenie niż w łososiach! To informacja, która powinna przekonać do korzystania z tych roślin w kuchni! Kwasy z tej grupy wpływają na koncentrację i pamięć, wzmacniają wzrok, zapobiegają miażdżycy i zmniejszają poziom złego cholesterolu.

Białka

Białko w nasionach chia pomaga szczególnie kobietom w ciąży. Składnik wzmacnia komórki płodu, co wspiera także organizm matki i zdrowy rozwój malucha.

Błonnik

Błonnik oraz białko przydać mogą się osobom, które chcą się odchudzać. Pozwala to stracić tkankę tłuszczową, a sam błonnik wspiera pracę jelit oraz reguluje proces wypróżniania.

Przeciwutleniacze

Przeciwutleniacze w nasionach wpływają na zwalczanie produkcji wolnych rodników, które często doprowadzają do uszkodzenia cząsteczek komórkowych. To ważne, gdyż wolne rodniki przyczyniają się do rozwoju nowotworów oraz starzenia się skóry.

Minerały

Nasiona chia to prawdziwa kopalnia soli mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W nasionach szałwii hiszpańskiej znajdziemy całe spektrum minerałów! Mangan, miedź, fosfor, selen, magnez, żelazo, wapń. Dzięki składnikom wymienionym przed chwilą wzmocnisz układ kostno-stawowy, zmniejszysz ryzyko chorób serca i wpłyniesz na prawidłowy poziom ciśnienia krwi.

Nasiona Chia, 250g

Jakie potrawy przygotować z użyciem nasion chia?

Z nasion chia wyczarujesz wiele oryginalnych, a przede wszystkim bardzo korzystnych dla układu trawiennego i nie tylko dań. Aby cieszyć się dobrym zdrowiem, musimy dbać o siebie w wielu obszarach. Ważna jest suplementacja witamin i minerałów, ale także racjonalne odżywianie, bogate w dobroczynne składniki. Takim elementem zdecydowanie są nasiona chia! Jak użyć produktu w naszych kuchniach? Przedstawiamy kilka szybkich rozwiązań!

Zanim jednak przejdziemy do określonych pomysłów, musimy pamiętać, że nasiona szałwii hiszpańskiej przez swoje właściwości (błonnik) oraz charakterystyczną budowę (pęcznienie) dają przyjemne uczucie sytości, ale w zbyt dużej dawce mogą nawet zamknąć światło jelita. Z produktu należy więc korzystać rozważnie, zawsze zgodnie z przepisami.

Pudding - deser z nasionami chia

Dla wegetarian nasiona chia to znakomite źródło białka roślinnego, a z przygotowaniem puddingu poradzi sobie nawet początkujący roślinożerca. Nasiona chia wystarczy zalać mlekiem (może być to np. lekko podgrzane mleko owsiane lub migdałowe, jeśli nie tolerujesz laktozy lub w ogóle nie używasz produktów zwierzęcych) oraz dodać cukier, a następnie dokładnie wymieszać. Najlepiej zrobić to energicznie, aby wszelkie grudki zniknęły. Całość wstawiamy do lodówki na około dwie godziny, chociaż całonocna kuracja przyniesie więcej korzyści dla deseru z nasion chia! Zanim wszystko napęcznieje parokrotnie, możemy zamieszać zawartość szklanki. Następnie gotowy pudding warto wzbogacić świeżymi owocami.

Dodatek do sałatek

Nasiona chia będą w tym wypadku zdrowym dodatkiem i podkreślą ciekawy smak przygotowanego przez Ciebie dania. Sałatka będzie bardziej wartościowa, jeśli dorzucimy razem z chia porcję kwasów tłuszczowych omega 3. Pamiętaj o tym, aby użyć racjonalnej ilości produktu – ze względu na zwiększanie jego objętości i wynikające z tego ewentualne problemy trawienne. Nasiona chia pęcznieją w przewodzie pokarmowym.

Dżem owocowy z nasionami chia

Wzbogać smak i wartość dżemu! Użyj do tego truskawek lub malin bądź borówek. Szałwię hiszpańską powinieneś wymieszać z wodą i odstawić na około 20 minut. Do naczynia z napęczniałymi nasionami dodaje się owoce i blenduje. Nasiona chia pozwalają na uzyskanie znakomitej konsystencji dżemu, który nie będzie zbyt płynny i wodnisty. Warto je więc dodać do owoców, które mają w sobie dużo wody, jak truskawki i maliny, ponieważ nasiona chia zawierają substancje zagęszczające. Tę samą zaletę można wykorzystać do zagęszczania np. sosów i gulaszy warzywnych bądź z mięsem.

Owsianki

Jesteś fanem owsianek? Tam także nasiona szałwii hiszpańskiej znajdą zastosowanie! W tym wypadku mlekiem zalewamy płatki orkiszowe i po odczekaniu, aż zmiękną, dodajemy na przykład banana i maliny. Całość posypujemy nasionami chia i cynamonem.

Tak naprawdę nasiona chia można używać jako zdrowy dodatek do wielu potraw, z pewnością nasz organizm odczuje dobroczynne oddziaływanie produktu, nawet przy korzystaniu z niego w małych ilościach.

Nasiona chia, w odpowiednim połączeniu z innymi produktami wspierającymi na przykład trawienie, mogą pozwolić nam na poprawę stanu naszego zdrowia. Produkt pozyskiwany z szałwii hiszpańskiej jest tak zwanym superfood, czyli zawiera sporą dawkę odżywczych składników. Wymienić tutaj można kwasy tłuszczowe, błonnik, przeciwutleniacze i minerały. A jak spożywać Salvia hispanica? Deser z nasionami chia? Dodatek do naleśników czy sałatek? Owsianki lub dżem? Produkt można wykorzystywać na wiele sposobów. Wszystko to w trosce o nasze zdrowie!

Na odchudzanie nasiona chia!

Jak zredukować nadmiarowe kilogramy, jeść mniej i dostarczać organizmowi potrzebne składniki do prawidłowego funkcjonowania? Nasiona chia odpowiadają na wszystkie potrzeby osób, które chcą schudnąć. Zapewniają:

  • źródło białka roślinnego,
  • bogactwo składników mineralnych,
  • uczucie sytości – dzięki powiększaniu objętości nasion w jelitach,
  • uniwersalne zastosowanie do sałatek warzywnych i owocowych oraz potraw gotowanych.

Dlaczego nasiona chia sprzyjają odchudzaniu? Te niepozorne ziarenka są bogate w pełnowartościowe białko roślinne, będące bardzo ważnym składnikiem pokarmowym podczas diety redukcyjnej. Białko pomaga ograniczyć apetyt i wspomaga budowanie masy mięśniowej, zmniejszając jednocześnie zapasy zgromadzone w tkance tłuszczowej. Dwie łyżki nasion chia zawierają aż 4,7 g białka.

To nie jedyna zaleta – nasiona chia, w odpowiednim połączeniu z innymi produktami wspierającymi na przykład trawienie, mogą pozwolić nam na poprawę stanu naszego zdrowia. Produkt pozyskiwany z szałwii hiszpańskiej jest tak zwanym super food, czyli zawiera sporą dawkę odżywczych składników. Wymienić tutaj można kwasy tłuszczowe, błonnik, przeciwutleniacze i minerały. A jak spożywać Salvia hispanica? Deser z nasionami chia? Dodatek do naleśników czy sałatek? Owsianki lub dżem? Produkt można wykorzystywać na wiele sposobów. Wszystko to w trosce o nasze zdrowie!

Polecane

Nasiona Chia, 250g

Nasiona Chia, 250g

11,42 zł brutto2284 pkt.

Dbamy o Twoją prywatność

Nasz Sklep wraz z Zaufanymi Partnerami przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie np. IP Twojego urządzenia oraz informacje zapisywane za pomocą technologii służących do ich śledzenia i przechowywania, takich jak pliki cookies, sygnalizatory www lub innych podobnych technologii.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności, a także w celach analitycznych, marketingowych, oraz aby dostosować treści do Twoich preferencji i zainteresowań w tym także do wyświetlania spersonalizowanych treści (reklamowych) oraz do poprawnego działania strony internetowej. Warunki przechowywania lub dostępu do cookie możesz określić w Twojej przeglądarce.

Klikając „ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY” wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki oraz na dostosowanie treści na stronie naszego Sklepu do Twoich preferencji, a także w celach statystycznych i marketingowych, w tym do wyświetlania spersonalizowanych treści (reklamowych). Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie poprzez usunięcie plików cookies z przeglądarki z danego urządzenia końcowego.

Jeżeli klikniesz „NIE WYRAŻAM ZGODY” - nie będzie możliwe wejście na stronę Sklepu.

NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY
pixel